Historie Volkswagen Golf
VW Golf : Historie a evoluce
Historie a vývoj Volkswagenu :
1976 První generace VW Golf GTI (81 kW)
1979 facelift
1982 Golf GTI (82 kW)
1983 Edice Pirelli GTI
1984 Druhá generace VW Golf GTI (82 kW)
1984 verze s katalyzátorem (79 kW)
1985 facelift, dvojité světlomety, dvojitá koncovka výfuku
1986 VW Golf GTI 16V (102 kW bez kat, 95 kW s kat)
1990 VW Golf GTI s motorem G60 (118 kW)
1991 Třetí generace VW Golf GTI (85 kW)
1992 VW Golf GTI 16 V (110 kW)
1996 Edice “20 Jahre GTI”
1996 VW Golf GTI TDI (81 kW)
1998 Čtvrtá generace VW Golf GTI; zážehový 1.8 T - 110 kW; zážehový V5 - 125 kW
TDi - 81 kW, 85 kW (později 96 kW)
2000 VW Golf GTI TDI (110 kW)
2001 Edice “25 Jahre GTI (132 kW)
2004 Pátá generace VW Golf GTI (147 kW)
Volkswagen Historie značky Nejstarší historie
O lidovém voze (německy “Volkswagen”) se v Německu začalo mluvit poprvé v roce 1904. Již tehdy se mezi konstruktéry rozšířil názor, že budoucnost automobilového průmyslu bude patřit hospodárné hromadné výrobě levných a malých vozů. Zdálo se, že cestu ukazuje vývoj v Americe, kde pozvolna vznikal masový trh s automobily. Ovšem v debatě o lidovém autě, kterou podnítil americký příklad, zazníval skeptický podtón. V Německu byl totiž osobní automobil považován za luxusní zboží a jako takový podléhal vysokým daním. Také technika se složitou obsluhou, která navíc vyžadovala náročnou údržbu, mluvila proti popularizaci automobilu.
První lidový vůz byl vyroben v roce 1908 na druhé straně Atlantiku, kde velká kupní síla a technika výroby otevřely cestu k motorizaci americké společnosti. Ford Motor Company začala vyrábět za pomoci pásové výroby model “T” a ten posloužil evropským výrobcům za vzor racionalizované hromadné výroby. Do roku 1927, kdy došlo k zastavení výroby modelu lidově nazývaného “Tin Lizzy”, bylo vyrobeno 15 007 033 kusů.
Pod vlivem Henryho Forda,konstruktéra modelu “T”, se myšlenka lidového vozu stala v době Výmarské republiky hlavním tématem motoristické publicistiky a fantazii konstruktérů propůjčila křídla. Jak příznačné: Už jako osmnáctiletý student odborné technické školy předložil Maďar Bela Bareny, který později - stejně jako August Horch, Ettore Bugatti, Ferdinand Porsche a Heinrich Nordhoff - vstoupil do “automobilové síně slávy”, v roce 1925 návrh podvozku pro lidový vůz. Ačkoli pro německou cestu k motorizaci měl určující význam motocykl, dosáhli výrobci automobilů při konstrukci lidového vozidla zjevného pokroku. Kvůli vysokým daním uvaleným a automobily a cenám benzinu pokračovali v práci na vývoji vozů s maloobsahovými úspornými motory.
Nikoli jako značka, ale jako druh představovaly lidové vozy začátkem třicátých let hlavní atrakci mezinárodních výstav automobilů v Berlíně. BMW, Mercedes, Opel, Ford, Adler, Hanomag - ti všichni prezentovali v roce 1934 modely, které měly nízkou spotřebu a byly vhodné pro sériovou výrobu. Tyto modely byly motoristické veřejnosti vychvalovány jako lidové vozy. Když národní socialisté nastolili svou diktaturu, byly technické koncepce připraveny a pojem “lidový vůz” zazněl ze všech úst.